Bewegingsonderwijs

De kleuters kunnen dagelijks bewegingsonderwijs krijgen van hun meester of juf. De kleuters gymmen in hun ondergoed en dragen tijdens de les gymschoenen die van thuis uit mee worden gegeven. Deze schoenen worden op school bewaard.

De kleuters krijgen, naast bewegingsonderwijs van hun meester of juf, ook les in de “grote” gymzaal van een vakleerkracht. Op het moment dat zij in de gymzaal gaan gymmen, moeten zij gymkleding en sportschoenen dragen. Zij krijgen dan gymles van Anita Spruijt.

De groepen 3 tot en met 8 en de nieuwkomersgroep krijgen twee keer per week bewegingsonderwijs van een vakleerkracht, meester Josh van Pelt. Tijdens de gymles dragen deze leerlingen gymkleding en gymschoenen. Wij motiveren onze leerlingen om na gym te douchen. Wij bieden de mogelijkheid dat leerlingen in hun ondergoed of zwemkleding douchen. Wij verwachten dan dat de leerling vervangend droog ondergoed meeneemt. Er zijn aparte kleedkamers en douches voor jongens en meisjes. De douches zijn voorzien van een ‘legionella-beveiliging’. In verband met de veiligheid is het niet toegestaan tijdens de lessen armbanden, halskettingen, horloges en/of andere sieraden te dragen. Dit geldt ook voor hoofddoekjes, petten en andere hoofdversierselen. Ook moeten losse haren tijdens een gymles in een staart gedragen worden. Wij adviseren ouders met klem geen sieraden mee naar school te laten nemen. De school of het bestuur is nooit aansprakelijk voor beschadiging, vermissing of diefstal van eigendommen, ook niet als deze in bewaring zijn gegeven bij de (gym)leerkracht.

Groep 8 doet doorgaans mee aan de jaarlijkse ‘sportolympiade’. Alle groepen hebben één keer per jaar een sportdag. De sportdag van groep 7 bestaat uit een survival. Daarnaast doen wij ook mee aan de Wateringse Veldloop en de sporttoernooien die door de gemeente worden georganiseerd. De toernooien vinden plaats op woensdagmiddag.

De motorische ontwikkeling van de leerlingen uit groep 2 tot en met 8 wordt gevolgd met behulp van het programma “Volg Mij”. Door gericht te kijken naar de vorderingen van leerlingen kan er gestructureerd en planmatig worden gewerkt aan de bewegingsontwikkeling van de leerlingen. Er is bewust gekozen voor twee scoringsgebieden die te maken hebben met bewegen en drie scoringsgebieden die te maken hebben met gedrag. Deze keuze is gemaakt, omdat het gedrag een steeds prominentere rol inneemt binnen de gymles. De pedagogische sfeer is bepalend voor het beweeggedrag van de leerlingen. Een goed pedagogisch klimaat is het fundament waarop verder gebouwd kan worden. 

Reacties zijn gesloten.