Wat is Daltononderwijs?
Dalton is de naam van een plaatsje in de Verenigde Staten (Massachusetts), waar de onderwijzeres Helen Parkhurst vanaf 1919 haar onderwijskundige principes in praktijk bracht. Haar ideeën van individualiserend onderwijs sloegen direct aan, ook in Nederland. In 1931 werd de Nederlandse Daltonvereniging (NDV) opgericht.
De daltongedachte is gebouwd op een pedagogische visie die vertrouwen centraal stelt. We geven vanuit dat vertrouwen vorm aan vijf kernwaarden van daltononderwijs: samenwerking stimuleert leerlingen om van en met elkaar te leren, waardoor sociale vaardigheden worden ontwikkeld. Vrijheid en verantwoordelijkheid geven leerlingen ruimte om hun werk zelf te plannen, binnen duidelijke grenzen. Zelfstandigheid moedigt leerlingen aan om initiatief te nemen en hun leerproces zelf te sturen. Reflectie helpt hen om kritisch naar hun eigen werk en ontwikkeling te kijken. Effectiviteit richt zich op een doelmatige aanpak van het onderwijs, waardoor elke leerling zich kan ontwikkelen.
Waarom Daltononderwijs?
Op Daltonschool De Vijver willen wij onze leerlingen zo goed mogelijk voorbereiden op de huidige samenleving. Om dit te kunnen realiseren staat de optimale ontwikkeling van ieder kind centraal. Ieder kind is uniek. Ieder kind heeft verschillende talenten en capaciteiten die wij op school zoveel mogelijk proberen te benutten. Het Daltonconcept helpt ons bij het stimuleren van eigenaarschap.
Bekijk onze Daltonvisie en ons Daltonhandboek via onderstaande links: